Jóga – Pozdrav Slunci

Aktualizováno: 6 května, 2021
Navigace:
Doba čtení: 1 min

Varianta pro Evropany se sedavým zaměstnáním: Khatu Pranam

Našel jsem na internetu pěkné schéma cvičební sestavy, která umožňuje základní ranní protažení i ve chvíli, kdy nemáme čas na delší cvičení. Zabere 4 minuty při poctivém prodýchávání pozic, ve fitness provedení je ještě rychlejší. Dá se tak dělat v několika opakováních každé ráno jako pozdrav Slunci a klidně i na cestách, protože nepotřebujete mnoho prostoru ani podložku.

Dobré sestavy nejsou jednostranné, ale komplexní

Tak jako se střídá nádech s výdechem, střídá se předklon a záklon. Zvláštní důraz je zde kladen na protažení přední strany stehen (čtyřhlavý sval stehenní a iliopsoas), která se zkracuje při sedavém zaměstnání. Titus Ondruška, který mě ji v Brně učil, k tomu říkal, že je to varianta jógy speciálně pro nás Evropany. Cvičení tvoří deset pozic, které se v druhé polovině (od stoje) procházejí zase zpět.

Důležitá poznámka k dýchání

Jak vidíte na obrázku, začíná se v sedu na patách vzpažením – při nádechu, a poté předklonem k zemi s výdechem. Následuje nádech, který trvá přes přesun vpřed až do záklonu v kobře (na obrázku jako krok 3 a 4). Dál ke každé pozici náleží střídavě nádech nebo výdech. Já mám raději pomalejší způsob, kdy se dech v pozici prodlužuje o jeden celý cyklus (například nádech-výdech-nádech), čímž zůstane smysl dýchání při přesunech zachován. Nezapomeňte na přísun čerstvého vzduchu (otevřené okno při cvičení) a na hluboký dech.

Pomohl vám článek?
Dislike 0
Předchozí: Jak se zbavit alergie
Další: Jóga – sestava na protažení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Máte otázky k výživě, vaření, pohybu nebo zdraví?