výživa.SNADHLEDEM.cz

Navigace:
Doba čtení: 3 min
O tom, co jíst si přečtěte v kategorii výživa, měly by to být pokud možno skutečné potraviny nikoli průmyslově vyráběné polotovary a takto přibližně by měly být zastoupené jednotlivé skupiny potravin na talíři!

Vítáme všechny pacienty ochotné převzít zdraví do svých rukou a aktivně přistupující k naší vzájemné spolupráci. Jsme tady pro vás – pokud budete chtít! Ptejte se na všechno, co vás zajímá, protože čím více se dozvíte, tím lepší šanci k úspěchu máte.

  1. Potřebujete motivaci, znalosti a pochopení
  2. Potřebujete plán, změny životního stylu chvilku trvají
  3. Potřebujete hodnotit pokroky

Nadváha a obezita

„Nadváhu každý schová za tričko, ale v plavkách je už vidět. Obezitu neschováte za žádné oblečení,“ říká dětský obezitolog MUDr. Zlatko Marinov.

1. Pro zápis jídelníčku doporučujeme mobilní a webovou aplikaci Kalorické tabulky.

Svůj jídelníček ke konzultaci sdílejte s lékařem (www.kaloricketabulky.cz -> nastavení -> sdílení… sdílet s tomas.moucka@fnmotol.cz)

2. Odhad ideální hmotnosti = výška (v cm) – 100. Tedy například 72 kg při výšce 172 cm. Ale významný pokrok s velkým vlivem na zdraví je už váhový úbytek 10 %.

3. Pravidelný režim 3 – 5 denních jídel bez ujídání mezi nimi, 7 – 8 hodin nerušeného spánku. Kdy jíst čtěte zde, pro začátek se snažte večeřet co nejdříve. Po večeři jen voda.

O tom, že je potřeba jíst kvalitně a pravidelně, píší kolegyně nutriční terapeutky na stránce nehladu.cz. Najdete tam i vzorové jídelníčky na 9 000 a 10 000 kJ/den.

Snídaně, která poskytne energii 2030 kJ, 25 g bílkovin, 45 g sacharidů, 20 g tuku: 120 g žitného chleba, 3 míchaná vejce na 5 g lžičce oleje.
Nikdy nesmí chybět zeleninová obloha! (viz další bod)

4. Ke každému jídlu zeleninu nebo ovoce, vždy alespoň jeden kus, v součtu pak minimálně 500 g/den.

Ovoce a zelenina názorně podle dr. Bukovského – akv.sk

5. Jak zabránit přejídání a mlsání sladkostí shrnuje článek o zvládání chutí.

6. Pokud potřebujete psychologickou podporu během procesu hubnutí, na kterou v naší ordinaci bohužel není čas, obraťte se na kolegyně ze společnosti STOB – využíváme i jejich materiály a můžeme je plně doporučit.

7. Nadváhu, zácpu, přejídání, ale i nespavost, únavu a pocity úzkosti či deprese může pomoci řešit také analýza střevního mikrobiomu a cílená terapie probiotiky a prebiotiky. Málo známý je fakt, že nadbytek laktobacilů ve střevech je spojen s obezitou a že v takovém případě pomůže zvýšení zastoupení bifidobakterií. Ty běžný probiotický preparát z lékárny v dostatečném množství nedodá! Pro více informací a objednávky piště na tomas@snadhledem.cz, rád prozradím další podrobnosti. Přehledné video o tom, co dokáží níže uvedené sirupy Harmonelo najdete zde.

Harmonelo – individualizovaná probiotika+prebiotika z čekankové vlákniny, včetně analýzy střevního mikrobiomu a přídavku speciálních vysoce účinných látek na podporu funkcí lidského těla (CBD, kolostrum, goji, aloe, kolagen)

6. léky na podporu hubnutí při zvládnutých dietních a pohybových změnách: v naší ordinaci máme dobré zkušenosti s lékem Mysimba a Saxenada.

Cholesterol a dyslipidémie

1. Pravidelná pohybová aktivita alespoň 30 – 40 minut denně minimálně 3x týdně zlepšuje poměr hodného a zlého cholesterolu (HDL/LDL).

2. Esenciální omega-3 mastné kyseliny formou tučných mořských ryb 2-3x týdně nebo vhodný doplněk stravy 2-4 g/den (zaručeně čerstvý je z norských lososů NaturaMed, ten člověku nikdy neleží v žaludku, nevrací se zpátky a za cenu 7 Kč/den je i všem dostupný) prokazatelně zlepšují poměr dobrého a zlého cholesterolu, snižují hladinu triglyceridů.


3. farmakoterapie – v naší ambulanci používáme moderní bezpečné léky (rosuvastatin, atorvastatin, fenofibrát…) dávkované podle stavu a odezvy pacienta, efekt pravidelně monitorujeme krevními rozbory.

Kostní metabolismus a osteoporóza

Vzhledem k zaměření motolské ambulance také na problematiku osteoporózy, chystáme přehledný článek o kostním metabolismu, jeho diagnostice a hodnocení v průběhu času, možnostech léčby a prevence tohoto častého a závažného onemocnění.

1. Vápník (například tento v přírodní formě firmy Terezia)

2. Vitamin D3 (opět od firem Swiss či NaturaMed) v dávce 1.000-2.000 IU/den – jeho hladinu u pacientů pravidelně měříme.

3. Nově též Vitamin K2 75-150 mcg/den, který působí spolu s vitaminem D3 (tento od firmy Trime – výborná cena okolo 1000 korun za roční balení – 2 kapky/den) a pomáhá vstřebaný vápník směřovat do kostí, nikoli jeho případný nadbytek ukládat do stěny cév a ostatních měkkých tkání. Vitamin K2 se získává z jeho nejbohatšího přírodního zdroje – sójového „sýru“ natto. [napište si o slevu 5 %]

Koupit vitamin D3+K2 [napište si o slevu 5 %]
Informace o osteoporóze pro pacienty z naší ambulance

4. Přiměřená fyzická zátěž podporuje regeneraci kostní hmoty. I kostra je živý orgán, který se neustále odbourává a buduje podle toho, jak je používán. Minimem jsou hodinové procházky. Doporučujeme speciálně vybrané cviky s Therabandem nebo Spirální stabilizaci.

Cvičení s Therabandem část I – páteř

Cvičení s Therabandem část II – kyčle

5. Farmakoterapie – opět šitá na míru s kontrolovanou odezvou organismu (krevní markery novotvorby a osteoresorbce, tedy P1NP, resp. CTx měřené každých 6 měsíců) a s možností úpravy dávkování dle aktuální situace, standardem je provádění kontrolní denzitometrie přímo ve FN Motol každé dva roky.

Artróza aneb co na bolesti kloubů

Pomohl vám článek?
Dislike 0
Další: Jak se zbavit alergie

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Máte otázky k výživě, vaření, pohybu nebo zdraví?